Coaching

Op deze pagina lees je het aanbod van de coaching die ik in mijn praktijk aanbied. Ook zie je welke werkwijze ik hanteer.

Heb je een goed gevoel bij wat je hier leest? Neem dan gerust contact met me op. Ons eerste contact is altijd ter kennismaking, kosteloos en vrijblijvend. Vaak gebeurt dit telefonisch. Indien gewenst maken we een afspraak voor een intakegesprek. In dit gesprek bespreken we de ontwikkelvraag/vragen en ontdekken we of er een klik is. Coaching kan alleen  zinvol plaatsvinden op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Als de klik er is, maak ik een trajectvoorstel en offerte op maat. Je weet dan precies waar je aan toe bent

Als je er na het intakegesprek voor kiest om verder te gaan met een coachingstraject, dan is het intakegesprek onze eerste sessie. Er volgen daarna ongeveer nog 4 tot 7 sessies, dit is per traject verschillend. Ik maak eerst een trajectvoorstel, dat we samen zullen bespreken.

Soms is één gesprek of sessie genoeg om weer in beweging te komen. Tijdens een coachingstraject is er meer diepgang mogelijk.

Jij zit op de basisschool..

… en je zit al een tijdje niet lekker in je vel. Dat uit zich bijvoorbeeld in piekeren, slecht slapen, onverklaarbare hoofd- en/of buikpijn of heel erg verlegen zijn. Soms heb je al best veel meegemaakt, een scheiding bijvoorbeeld. Of misschien word je gepest?

Werkwijze:

Met kinderen vanaf 4 jaar werk ik in individuele coachsessies. We gaan tijdens die sessies het probleem omzetten in een vaardigheid en gaan de schatten van het kind (kwaliteiten en talenten) daarbij inzetten. Ik gebruik verschillende materialen en werkvormen die hier op gericht zijn. Denk aan: Kids’ Skills, Schatgravers, gesprekstekeningen etc. 

Ik maak op een laagdrempelige manier contact en laat oplossingen uit het kind zelf komen. Hierdoor krijgen kinderen zelf inzicht in hun manier van denken, voelen en doen. Het zelfbewustzijn en zelfinzicht groeit, waardoor een kind weer gaat groeien en beter in zijn vel komt.

  • Ben je (faal)angstig?
  • Word je snel of vaak boos?
  • Zou je graag meer zelfvertrouwen hebben?
  • Vind je het moeilijk om vriendjes of vriendinnetjes te maken?
  • Wil je je emoties beter leren uiten?
  • Word of ben je gepest?
  • Ben je hoogsensitief?
  • Maak je je veel zorgen en pieker je veel?

Jij zit op de middelbare school..

…en merkt dat je vastloopt in en met je omgeving? Als je in de puberteit terecht komt verandert er een heleboel en dat hoort er natuurlijk ook bij. Maar soms kan het helpen om op een neutrale plek je gedachten en gevoelens te bespreken, zodat je zelf weer verder kunt.

Werkwijze:

We bekijken samen wat er niet lekker loopt op dit moment. Dat probleem gaan we tijdens individuele coachingssessies omzetten in een vaardigheid en die vaardigheid gaan we oefenen. Dat doen we bijvoorbeeld met behulp van gesprekstekeningen, helpende gedachten, Mission Possible en kwaliteitkaarten.

  • Heb je het gevoel dat er niet naar je geluisterd wordt?
  • Heb je moeite met het uiten van je gevoelens?
  • Vind je het moeilijk om je aan afspraken te houden?
  • Zou je minder onzeker willen zijn?
  • Maak je je veel zorgen of pieker je veel?
  • Ben je weerbaar op een positieve manier?

Jij doet een opleiding of studie..

…en ervaart veel druk en spanning. Je wil het graag goed doen, alleen je merkt dat het je boven je pet gaat. Een vol hoofd, veel sociale verplichtingen en hoge verwachtingen. 

Werkwijze:

We gaan samen op zoek naar jouw kwaliteiten. We bekijken of je ze op dit moment op een optimale manier inzet. We ontdekken wat jij nodig hebt om jouw opleiding of studie tot een succes te maken.

  • Heb je last van druk?
  • Ben je (faal)angstig?
  • Zou je graag zelfverzekerder willen zijn?
  • Twijfel je aan je studiekeuze?
  • Pieker je veel?

Jij bent een (bonus)ouder..

…en je loopt tegen wat opvoedvraagstukken aan. Soms kan het zijn dat je aan je aanpak twijfelt. Opvoeden is niet makkelijk, het is steeds weer zoeken naar wat werkt. En wat voor de één werkt, hoeft niet automatisch voor de ander ook zo te werken. Soms reageren kinderen niet naar verwachting op gebruikelijke opvoedregels. Juist dan kan een oplossingsgerichte mindset heel erg helpend zijn. 

Werkwijze: 

We bekijken samen naar de aanpak van nu. Wat werkt daarvan goed? Op welke momenten zou er iets mogen veranderen? We kijken naar jouw rol als (bonus)ouder. We kijken vooral vooruit, naar wat  jouw wensen zijn voor jouw gezin, voor nu en in de toekomst.

  • Twijfel je aan je aanpak?
  • Wil je graag meer rust en harmonie binnen je gezin?
  • Wil je de sfeer verbeteren?

Jij kan ondersteuning van een coach gebruiken..

…omdat je bijvoorbeeld veel piekert? Of omdat je niet verder komt in je loopbaan? Ervaar je veel stress? Ben je op zoek naar meer zingeving in jouw leven? Er zijn veel verschillende redenen om een coachingssessie of coachingstraject aan te gaan. Vaak ben je niet helemaal in balans en zoek je naar manieren om daar verbetering in aan te brengen, dit kan zowel op werk- als privégebied. 

Werkwijze:

We gaan in de coachingssessies op zoek naar jouw kwaliteiten en waarden. Hoe kan je in jouw dagelijks leven écht je zelf zijn en jouw eigen keuzes maken? En welke opvattingen en/of overtuigingen mag je gaan loslaten?

  • Ervaar je veel stress?
  • Zou je andere keuzes willen maken op het gebied van werk of privé?
  • Wil je beter je grenzen aangeven?
  • Heb je last van perfectionisme?
  • Vind je het belangrijk wat anderen over jou denken?
  • Ben je hoogsensitief?

Jij bent leerkracht op een basisschool..

… en je loopt tegen dingen aan , zoals omgaan met lastig gedrag van kinderen en/of ouders, een flinke werkdruk en misschien zelfs burn-out verschijnselen. Wellicht ben je net gestart voor de klas en komt er erg veel op je af. Het kan ook dat je al heel wat jaar voor de klas staat en jezelf afvraagt of dit het nu nog voor je is. Waar leerkracht staat, zou net zo goed onderwijsassistent kunnen staan.

Werkwijze:

We bespreken samen jouw kwaliteiten als startende of ervaren leerkracht. Ook kijken we met welke missie  jij in het onderwijs bent gaan werken. We bekijken of het je lukt om die missie op de door jou gewenste manier uit te voeren. Wat staat er misschien nog in de weg? Of ben je kwijt waarom je ooit in dit mooie vak bent gestapt en ga je op onderzoek uit of je andere keuzes mag gaan maken?

  • Ervaar je hoge werkduk?
  • Heb je handvatten nodig om goed je grenzen aan te geven?
  • Kan je als startende leerkracht wel wat ondersteuning gebruiken?